شب‌های مدرسه فکرت

دریچه‌ی اندیشه، ارزش، دانش، حکمت

شب‌های مدرسه فکرت

۲۱۰ بازديد

دامنه‌ی توحید

شب مدرسه فکرت

 

 

شب‌های مدرسه ( ۱ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید


زنی بی‌قرار با ذهنی فرهنگ‌زده و لَحن و لُغاتی سطح‌بالا با من مصاحبه کرد و با حالتی انگار خصوصی گفت بسیاربسیار اهمیت دارد که افرادی شایسته در خارج از کشور معرّف «ما» باشند.


اشاره به این است که: گزینش و استخدام کارمند و معلم در انگلستان در گزینش معلم و کارمندان سختگیر است که جان فاولز برای مصاحبه‌ی معلمی در خارج از کشور رفته بود پیش این مصاحبه‌گر زن در مرکز یک گزینش در انگلستان.


منظور به این است که: هر کس از طرف دولت انگلستان برای شغلی به خارج می‌رود شرط گزینشش این است باید حامی و معرفی‌کننده فرهنگ انگلیسی شود.

 

از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان «مَجوس» صفحه‌ی ۹۶ اثر جان فاولز. برگردانِ پیمان خاکسار. شب: دامنه و مدرسه.

 

 

شب‌های مدرسه ( ۲ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

کُنجکاوی او مُسری است. عین ورق‌های قلع، بَراق. زن و شوهر (اِشلی + مِت) ارزش زیادی برای جزئیات! زندگی قائل‌اند. مثلا" لباسِ رو باید مماثل (=یکسان، مُساوِ) لباسِ زیر باشد. اما حُسن هم دارند: خالی از هدفِ شَریرانه‌اند.

 

از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان «کتابفروشی ۲۴ساعته‌ی آقای پنامبرا» صفحه‌ی ۲۶ تا ۳۸ اثر رابین اسلوان، برگردانِ سید سعید کلاتی. شب: دامنه و مدرسه.

شب‌های مدرسه ( ۳ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

یورشِ وسوسه، شورش است. مراقبش باش. به او رُخصتِ ورود به دروازه‌ی ضمیر مَده. فقط، آنچه از سرِ عشق صورت پذیرد -هر قدر ناچیز باشد- یکسره پُرثمَر است.


از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← کتاب «تشبّح به مسیح» صفحه‌های ۵۹ و ۶۳ اثر توماس آکمپیس هلندی، برگردانِ خانم سایه میثمی. شب: دامنه و مدرسه.

 

 

شب‌های مدرسه ( ۴ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید


دلبستگان دنیا تا امنیت دارند، شیرند! عین ابرهَه... آدم‌هایی که اهل نفس‌اند حیله‌های شیطان را داوطلب اجرا می‌کنند... ثمَر یک بنده چیزی نیست جز مثلِ خدا شدن... کار پدرم علی (ع) این بوده هر جا که بود آبادانی هم بود... نسیم می‌وزد و می‌گذرَد ولی نسیم «خواهر» می‌وزد و طراوات می‌گذارَد.


از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان «خواهر» (شرح زندگانی حضرت زینب س) صفحه‌ی ۸ و ۱۳ و ۱۶ و ۷۶ اثر خانم نرجس شکوریان فرد. شب: دامنه و مدرسه.

 

شب‌های مدرسه ( ۵ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

لابه‌کُنان گفت دردی صورتت را مُچاله کرد! مثل یک باغِ هرَس‌نشده و غم‌زده... چرا آدمِ سالم را بستری می‌کنید!... چرا اینقدر گوشت‌تلخی می‌کنید!... بنشین مشغول قطارکردن کلمات شو... . پیچاز شدُ (چسبناک و پِچاک در زبان محلی ما) رفت خیالات را از خود راندُ نشست سرِ کتاب تا به تعبیر من این بار صدای خود را تا حدّ درِ گوشی صحبت‌کردن، پایین آوَردُ و چشمایش را تنگ کندُ و به ارزیابی وضعیت بپردازد.

 

توضیح: آنچه در شب‌های مدرسه می‌نویسم برداشت‌های آزاد خودم است از رُمان و آثار. ایرادهای آن به گردن خودم، نه از آثار و رُمان.

 

از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان «مُرشد و مارگریتا» صفحه‌ی ۳۷ تا چند صفحه قبل و بعد. اثر میخائیل بولگالف. برگردانِ عباس میلانی. شب: دامنه و مدرسه.

 

 

شب‌های مدرسه ( ۶ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

خلیل دَشداشه‌ی سیاه تنش بود... شیخ حمود و شیخ ابوالقاسم می‌آیند.. حالا خلیل روی دستان پاسداران انگار سفید شد... خلیل آخه دوست داشت قاسم شود، قاسمِ دشت کربلا؛ یعنی داماد... دامادنشده در آبادان شهید شد تا آبادان و جزیره‌ی مینو گیرِ بعثی‌های صدام نیفتد... حالا آفتاب ظهر عاشورا می‌تابد و توی شط برق می‌زند... دست را سایه‌بان چشمهایت می‌کنی و نگاه می‌کنی سمتِ عراق. این یعنی آبادان به حکم امام ره محاصره و مصادره‌اش شکسته است... خلیل که شهید شد می‌گفت باید از طریق آموزه‌ی امام ره مبارزه را ادامه داد... این جای قضیه که رسید حالا منِ دامنه بگویم که همان روزهای جنگ، برخی چون اناری که از بیرون سالم! است در داخل پوک بودند و عین کَپِک.

 

برداشت‌های آزاد دامنه از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. این مورد ← رُمان «وضعیت بی‌عار» صفحه‌ی ص ۳۱۹ تا ۳۲۷ . اثر حامد جلالی. شب: دامنه و مدرسه.

 

 

شب‌های مدرسه ( ۷ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

وقتی برگشتم به دارخُوین در مقر انرژی اتمی، گردان ما از ۳۵۰ نفر، ۲۵۰ نفرشان شهید شدند. کسانی از میان‌شان که کوه حِلم بودند. وقتی از نهر خَیّن خود را رساندیم خرمشهر، تنِ دیوار شهر پر بود ازین شعار بعثی‌های صدام: «جِعنا لنبقی» یعنی آمده‌ایم تا بمانیم!!! زهی خیال باطل... .

 

برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان «وقتی مهتاب گم شد» صفحه‌ی ۱۶۵ و ۱۷۸ اثر علی خوش‌لفظ تدوین حمید حسام. شب: دامنه و مدرسه.

 

شب‌های مدرسه ( ۸ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

...ترجیح می‌دهد نانِ خشک خودش را بخورَد و قدرِ مُسلّم اشکِ خودش را بنوشد... . در آثار داستایِفسکی (۱۸۸۱ . ۱۸۱۱) سرشت انسان محور است. او معتقد بود تنها روان انسان است که حضور دارد.

 

 

برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان «ناشناس» صفحه‌ی ۸۰ و ۳۱ اثر فیُودار داستایِفسکی. برگردانِ حمیدرضا آتش‌برآب و پریسا شهریاری. شب: دامنه و مدرسه.

 

 

شب‌های مدرسه ( ۹ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید
 
...مرد باید خویشتن را در چشم زن، مَهیب دارد تا در امتثالِ اوامر و نواهی او، اِهمال جایز نشمُرَد... . حتی خواجه نصیر طوسی هم در اندرزنامه‌اش به زن این طور ناجور نگاه دارد، عَبوس و حکمران. حال آن که بهترین رفتار با زن رفتاری است که پیامبر ص با همسرش حضرت بانو خدیجه س و امام علی ع با همسرش حضرت بانو فاطمه‌ی زهرا س داشتند. خلاصه‌منظورِ نصیرالدین طوسی این است: مَرد چنان باید ترسناک! و مَخوف! باشد که زن از هیبتش! حتی جُنب نخورَد فقط اطاعت ورزد. بانو! آقا! زن موجودی برای بردگی و برهنگیِ مرد نیست، زنان نباشند، مردان از بی‌لطافتی دنیا به خشکی می‌افتند و در تبعید ابدی غرق می‌شوند. زنان، فضائل خلقت‌اند؛ و مغناطیس جذب و محبت. کارخانه‌ی زن است که عشق و حُب و دوستی تولید می‌کند. آنان به‌درستی جاذب‌اند و مبداء آفرینشِ عشق.
 
 
برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان «اخلاق ناصری» صفحه‌ی ۷۰  اثر خواجه نصیر طوسی. شرح شهرام نجف‌زاده. شب: دامنه و مدرسه.

 

شب‌های مدرسه ( ۱۰ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید
 
ما آدم‌های بهتری تبدیل نمی‌شویم، نه به این دلیل که اطلاعات تازه‌تری کسب می‌کنیم؛ ما به این دلیل آدم‌های بهتری می‌شویم که عشق و معنویت بهتری در زندگی‌مان می‌یابیم. آموزش فقط فرایند این راه است... معنای کلمه‌ی "شخصیت" بیشتر برای توصیف ویژگی‌هایی مانند خودداری، جرئت، انعطاف‌پذیری و سرسختی به کار می‌رود. نویسنده افرادی را که به ذات خود فروتن‌اند، واقع‌گرایان اخلاقی می‌داند. او  به "فتح خویشتن" معتقد است رجوع شود به صفحات ۳۳ ، ۱۰۱ ، ۳۳۰ ، ۳۹۱ ، ۳۹۲ کتاب.
 
برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان "جاده‌ی شخصیت" اثر دیوید بورکس. ترجمه‌ امید کریم‌پور (صفحات ۳۳، ۱۰۱، ۳۳۰، ۳۹۱) شب: دامنه و مدرسه.
 

 

شب‌های مدرسه ( ۱۱ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید
 
دعای سمات چشمه‌ی حیات است... اَسماء رَغبت الهی، شوقی هستند ولی اَسماء رُهبت الهی، خوفی... اسم اعظم خدا در دعای سمات نهفته است... آسمان های معنوی بسیارند، بزرگترین آسمان، آسمان دلِ اولیای مخلص حق‌تعالی است که امر الهی بر قلوب آنان نازل می‌شود. پس طبق نظر صاحب این کتاب شریف، به اولیای الهی باید اعتماد کرد و اعتقاد برد.
 
برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← کتاب "شرح دعای سمات" اثر آیت الله مرحوم آسیدعلی قاضی طباطبایی. ص.ص ۲۴ و ۳۳ . شب: دامنه و مدرسه.

 

 

شب‌های مدرسه ( ۱۲ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید
 
بعضی از فُقها، عشق به غیرِ خدا و پیامبر و ائمه و همسر و پدرومادر و صُلحا و نیکان را، اگر در حد جنون یعنی شبیه عشق لیلی و مجنون باشد، حرام دانسته‌اند. این نوع عشق‌ها چه بسا موجب فضیحت خواهد بود.
 
برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← کتاب "«محرَّمات اسلام» نوشته‌ی سیدمحمد حسینی بهارانچی. ص ششصد و پنج. شب: دامنه و مدرسه.
 
 
شب‌های مدرسه ( ۱۳ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید
 
رسول خدا -صلّى ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله و سلّم- فرمودند: زود باشد زمانی بر اُمّت من بیاید که مردم از علما فرار می‌کنند مانندِ این که گوسفند از گرگ فرار می‌کند. چنین مردمی را به سه بلا گرفتار خواهد نمود: ۱. برکت از اموال آنان برداشته می‌شود. ۲. خداوند سُلطان ستمگری را بر آنان مسلّط می‌سازد. ۳. بدون ایمان از دنیا می‌روند. 
 
 
برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← کتاب "«محرَّمات اسلام» نوشته‌ی سیدمحمد حسینی بهارانچی. ص ۳۷۸. شب: دامنه و مدرسه.
 

 

شب‌های مدرسه ( ۱۴ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

مونرو خالقِ مجموعه داستانِ «فکر می‌کنی کی هستی؟» است. در داستان‌های او «دانای کُل» همیشه در پی یافتنِ معنا و مفهومی برای این جهان و زندگی‌ست. مونرو به شخصیت مرد در داستان هایش احترام می‌گذارد اما همزمان شخصیت زنانِ داستانش، به مراتب پیچیده‌ترند.

 

برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان "گریزپا" اثر خانم آلیس مونرو کانادایی. نویسنده‌ی برنده‌ی نوبل ادبیات. ترجمه‌ی شقایق قندهاری. شب: دامنه و مدرسه.

 

 

شب‌های مدرسه ( ۱۵ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

سید حسین پدرِ آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی ( ۱۳۲۵ - ۱۲۴۵) -که تفسیر کشّاف را هم به فرزندش آموزانْد- به او سفارش کرده بود نزد امامقلی نخجوانی (=شاگرد نابغه‌ی اعجوبه‌ی مکتب تربیتی آقامحمد بیدآبادی) آمدوشد کند و پیش او مانند کسی باشد که زیرِ درخت نشسته است و بدونِ تکان‌دادن آن، منتظرِ افتادنِ میوه‌اش مانده باشد، یعنی تا امامقلی سخنی نگفت، ساکت بمانَد که جریان فیض را به عهده‌ی او بگذارَد.

 

روشن سازم کتاب «کهکشان نیستی» هدفش خروجیِ نفوسی آگاه، با انگیزه‌های توحیدی است. سید علی قاضی به عرفانِ بازاری مصطلح هیچ توجه‌ای نداشت. من از سرِ شوق در وادی‌السلام نجف، سر قبرش مشرف شدم و نیز کمی این‌سوتر سر قبر رئیسعلی دلواری رهبر مبارزه با انگلیس در تنگستان ایران.

 

برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان "کهکشان نیستی" داستان زندگی آسید علی قاضی. نوشته‌ی محمدهادی اصفهانی. صفحات ۷ و ۲۰ و ۲۲ و ۲۷ و ۴۲۵ .شب: دامنه و مدرسه

 

شب‌های مدرسه ( ۱۶ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

روبسپیر همه را موظّف کرده بود در گزارش‌هایی محرمانه، او را از عقایدِ کارمندهای دولت مطلع کنند، حتی زندگی خصوصی آنان.

 

برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان "دزیره" نوشته‌ی خانم آن ماری سلینکو. ترجمه‌ی کیوان عبیدی آشتیانی. انتشارات افق " ص ۷۶. شب: دامنه و مدرسه

 

شب‌های مدرسه ( ۱۷ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

شخصیت رُمان «میر مَهنا دُغانی» قرن ۱۲ قمری‌ست؛ قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس در خلیج فارس و دریای عمان. او یک قایقران غیور است که انگلیسی‌ها برای تخریب چهره‌ی او، وی را خطرناک‌ترین دزد دریایی! خلیج فارس معرفی کرده بودند. میر مَهنا دُغانی به سلیمه می‌گوید: «همه‌ی دنیا برای پرنده‌ایی که عاشق نباشد، قفس است و یک لانه‌ی محقّر برای پرنده‌ی عاشق، یک دنیاست»

 

برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان "بر جاده‌های آبی سرخ″ نوشته‌ی زنده‌یاد نادر ابراهیمی. (پنج جلد در سه مجلّد) نشر روزبهان. ص ۴۰ .شب: دامنه و مدرسه

 

 

شب‌های مدرسه( ۱۸ ) نوشته‌های دامنه به خط توحید

 

سورِن کی یِر کگارد متألّۀ دانمارکی می‌گوید: «نیایشِ نادرست می‌کوشد خدا را بفریبد، گمان می‌کند خدا تغییر می‌پذیرد... گویی می‌توان خدا را متقاعد کرد و یا در برابر او به چانه‌زنی و تملُّق پرداخت. انسانی که بدرستی نیایش کند متواضع است و هر چیزی را، به خدا ارجاع می‌دهد... نیایش کاری‌ست که انسان انجام می‌دهد تا خدا در وجود او عمل کند.»

 

برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← "نام‌آوران فرهنگ معاصر″ تدوین شهاب عباسی. ص ۳۶. شب: دامنه و مدرسه

 

شب‌های مدرسه ( ۱۹ ) نوشته‌هایی از دامنه
 
انتظارِ پایانِ ظلم، اساس و جوهره‌ی پرستش خداوند است. سخی‌ست از پیامبر ص... . هدف، ارزش این را دارد که یک جاهایی رازنگه دار بود. (سخن یک سرگرد آمریکایی با یک سربازش که فهمیده بود خودکشی سرباز آمریکایی را کشته‌شدن در جاده‌ی الرُمادی عراق جا زدند!)
 
 
برداشت‌های آزادم از میان رمان‌ها و آثاری که خوانده‌ام. دامنه. این مورد ← رُمان «سیّدِ بغداد» نوشته‌ی محمد طعان، متخصص جراح و نویسنده‌ی لبنانی." صفحات ۲۵۳ و ۳۰. شب: دامنه و مدرسه
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.